Læring er noe vi alle har gjort fra tidenes morgen helt til i dag, og vi skal fortsette med det til enden av vår eksistens. Men hva betyr egentlig "å lære"?
Læring er et begrep som handler om når mennesker eller andre levende organismer tar inn ny kunnskap. At vi får klistret noe nytt til hjernen, eller at vi mestrer noe nytt. Dette begrepet ble nok først brukt da mennesket lærte seg å bruke redskaper for rundt 200 000 år siden. Men da dette skjedde, da fantes det jo ingen lærer, det foregikk ikke undervisning. Disse menneskene lærte seg alt selv, de fant opp hjulet, øksa, utedoen osv. Etter hvert som de lærte ting må de jo ha vist hva de kunne til hverandre? Slik ble læreren til, og undervisningen startet. Det er iallefall min teori.
Undervisning er et begrep som har en viss sammenheng med begrepet "læring". Undervisning er når en person lærer fra seg noe til en annen. Undervisning for oss mennesker foregår som regel på for eksempel en skole og holdes av en lærer. Men undervisning kan være så mangt, det har da også en del å gjøre med oppdragelse? Når vi blir oppdratt som barn er det foreldrene våre som lærer oss om livet og om verden. Vi blir lært alt fra hvordan vi skal snakke og gå til hvordan verden startet og kommer til å ende.
Vi lærer noe nytt hele tiden, og vi klarer også å lære oss ting uten undervisning. Men undervisningen hjelper oss å lære ting fortere, og vi lærer ting vi ellers kanskje ikke hadde klart å lære på egen hånd. Jeg mener undervisning er en viktig del av vår utvikling, men hva vi blir lært, og ikke minst hva vi ikke blir lært er avgjørende. Vi er alle forskjellige og klarer å klistre mer eller mindre informasjon enn andre til hjernen, men hva lærerene og foreldrene våre lærer oss er jo avgjørende for hva vi skal vite om verden? Det gjør oss faktisk mye til den vi er i dag. Og det er ikke bare lærere og foreldre som underviser, det er media også. TV-selskapene plukker ut hva de vil sende i beste sendetid etter jobb og skole, hva barna skal se på når de kommer hjem fra skolen. De velger så og si hva de vil barna skal lære. Om de vil barn skal lære om prinsesser eller forurensing.
Bør vi ikke utnytte disse to begrepene for å gjøre mennesker smartere? Gjøre slik at alle kan like mye om hva som må til for å gjøre verden til et bedre sted? Nå høres jeg kanskje ut jeg er med i en missekonkurranse, men det er jo fakta? Folk vet lite om verden? Det er ytterst få som vet at verden slik vi kjenner den kan ende om ikke lenge, med tanke på hvor mange mennesker som finnes på denne kloden, og hvor mange år vår verden har eksistert. Og når vi tenker på at det er vi som har forårsaket problemet, og at vi bare har vært her i ca 200 000 år og kloden har eksistert i 4,54 milliarder år, er det vel opp til oss å fikse problemet? Men det er jo vårt tap...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar